Naarmate het pakket kleiner wordt en zijn weg naar het postkantoor vindt, moet u rechtstreeks naar het postkantoor gaan om het aan het bedrijf te geven dat het zal bezorgen. De Pakketbezorgers zullen het afleveren op de plaats van levering. Het pakket wordt onmiddellijk geleverd, wat tussen bijna altijd en minder dan 24 uur kan duren. Het kan zijn dat uw pakket wordt afgedrukt, dat de post op de plaats van bezorging wordt opgehaald en vervolgens – op een bepaald moment – terug naar het ophaaladres. Het pakket wordt niet door uw eigen bezorgers bezorgd. Het pakket wordt opgehaald op het postkantoor, aan de deur van de ontvanger afgeleverd, opgerold in hun verzenddozen, op een vrachtwagen geladen en op hun adres afgeleverd. Aangezien dit pakket via koeriersdiensten aan veel verschillende bezorgtechnieken wordt onderworpen, moet u zich ervan bewust zijn dat het pakket hoogstwaarschijnlijk niet de door uw eigen koerier vastgestelde veilige bezorgmethoden zal krijgen.

Uw pakket zal worden gelabeld als zijnde behandeld door een koeriersdienst. Samen met het pakketbehandelingsetiket dat op de buitenzijde van het pakket wordt aangebracht, wordt het verzendlabel op het pakket gedrukt. Dit etiket kan worden gedrukt bij een drukkerij die u nog nooit hebt gezien en kan worden gedrukt op grote of kleine bestellingen. Het fungeert veel meer als paklijst dan het adresetiket, en wordt in zijn geheel op een sleutelkaart gedrukt. Daarom heet het ook het Expeditie-etiket. Met het leveringscontrolenummer PD kunt u uw zendingen vastketenen aan een server van een aantal diensten die de beschikbare software op de verschillende koerierlocaties zullen gebruiken wanneer zij uw pakketten bij hun respectieve klanten afleveren.�

Wanneer de levering voltooid is, moet de eigenaar van de pakketdienst ofwel naar het postkantoor gaan en het pakket ophalen, wat vrij gebruikelijk is bij wereldwijde leveringen per koerier. Of hij kan de leveringsgegevens van het pakket via het internet opslaan en het pakket rechtstreeks aan een klant bezorgen die het per koerier in ontvangst kan nemen. Dit systeem staat bekend als het pakketbezorgingssysteem dat door meer dan één koeriersbedrijf wordt aangeboden op verzoek van de klant.

U kunt de levering van het pakket online volgen met het volgnummer dat op uw pakket zelf staat. Het fungeert als een manier voor u om uw klant eraan te herinneren dat hun pakket door uw pakketdienst werd geleverd. Het kan zelfs helpen de klant te herinneren aan een snelle afhaling van het pakket en de afhaaltijden, vooral wanneer het pakket niet express koeriersdienst is. De meeste koeriersbedrijven hebben een website of een gelijkaardige website die u kunt gebruiken om de leveringsstatus van het pakket te zien. Dit zal u helpen uw klant eraan te herinneren hoe snel uw pakket werd geleverd en de planning ervan te prioriteren op het moment van levering.

U kunt de bezorging van uw pakket ook online volgen om de claims van uw klanten over de bezorging te ondersteunen.